tisdag 28 augusti 2007

Lauseenvastike – yleistä

- Lauseenvastike korvaa MYÖNTEISEN sivulauseen

Soittaessaan pianoa Tiina unohtaa muun maailman.
Tiina soittaa pianoa unohtaakseen muun maailman.
Tiesitkö Tiinan soittavan pianoa?

MIKÄ ON PÄÄLAUSE (PL)?
MIKÄ ON LAUSEENVASTIKE (LV)?

PL: persoonamuotoinen tai passiivissa oleva verbi (ylempi laatikko)

LV: nominaalimuotoinen verbi (alempi laatikko)

1. LV:n ja PL:n väliin ei tule pilkkua !!!!
2. LV:n tekijän ilmaiseminen

Kuunnellessaan musiikkia Liisa pääsee hurmokseen.

(Liisa kuuntelee musiikkia, Liisa pääsee hurmokseen)

Sääntö 1
Kun LV:n ja PL:n tekijä on sama LV:n tekijä ilmaistaan omistusliitteellä. Omistusliite laitetaan nominaalimuotoisen verbin loppuun.



Auton ylittäessä katua pysyttelen suojatiellä.

(auto ylittää katua, minä pysyttelen suojatiellä)

Kun LV:n ja PL:n tekijä on eri, LV:n tekijä ilmaistaan genetiivillä (=minun, sinun, hänen, auton, oppilaiden)


Huomaa kuitenkin

Minun ajaessani autoa, Ville istuu takapenkillä.

LV:n tekijä?
PL:n tekijä?

Miksi sanan ”ajaessani” lopussa on omistusliite?

Minun autoni
Sinun autosi
Hänen autonsa
Meidän automme
Teidän autonne
Heidän autonsa

Vastaavasti:

Minun ajaessani
Sinun ajaessasi
Hänen ajaessaan
Meidän ajaessamme
Teidän ajaessanne
Heidän ajaessaan

Persoonapronominien genetiivimuotojen kanssa tulee omistusliite!!!

3. Yksipersoonaisista (unipersonella)
verbeistä ei voi muodostaa lauseenvastiketta!

esim. täytyä

minun täytyy
sinun täytyy
hänen täytyy
meidän täytyy
heidän täytyy
teidän täytyy


EI:
Täytyessään lukea läksyjä hän tuli vihaiseksi.

VAAN:
Kun hänen täytyi lukea läksyjä, hän tuli vihaiseksi.

Inga kommentarer: